Pappilan historiaa

Hankasalmen seurakunnan virastoilla (kirkkoherranvirasto, taloustoimisto, diakoniatoimisto ja pappien työhuoneet) on tilat seurakunnan entisessä pappilassa. Talo remontoitiin virastokäyttöön vuonna 1991 pappilan historiaa kunnioittaen.

Pappila on valmistunut vuonna 1879 Hännilän pappilan entisen päärakennuksen hirsistä. Taloa kutsuttiin pieneksi pappilaksi.  Aluksi taloa asutti kappalainen ja myöhemmin seurakunnan eri kirkkoherrat. Talossa on aina ollut kirkkoherranvirasto/kanslia. Pappilassa tehtiin kesällä 1952 peruskorjaus ja laajennus. Toimisto- ja arkistohuone jatkoivat rakennusta pohjoiseen päin ja pappilan väen yksityisyys lisääntyi, kun viraston puolelle tuli oma sisäänkäynti. Työt urakoi Eino Leppänen Jyväskylästä. Hän oli paitsi rakennusmestari myös keihäänheittäjä ja oli mukana Helsingin olympialaisissa kyseisenä kesänä.