Hankasalmen seurakunta tänään

Hankasalmen seurakunta on vireä, n. 3800 jäsenen maaseutuhenkinen seurakunta. Hankasalmi siirrettiin vuoden 2020 alusta lähtien Lapuan hiippakuntaan Kuopion hiippakunnasta. Vuoden 2022 alusta lähtien Hankasalmen seurakunta on kuulunut Pohjoisen Keski-Suomen rovastikuntaan. Seurakunnan veroprosentti on 1,95 %.

Kunnan pinta-ala on 690 km2, josta vesipinta-alaa 115 km2. Kunnassa on kolme taajamaa Kirkonkylä, Asema ja Niemisjärvi. Kaikissa taajamissa on seurakuntatalot. Väestö saa toimeentulonsa pääasiallisesti maatilataloudesta ja palvelualoilta.

Pohjoisen Keski-Suomen rovastikunta

Pohjoisen Keski-Suomen rovastikuntaan kuuluvat seurakunnat:

Hankasalmi, Kinnula, Laukaa, Pihtipudas, Saarijärvi, Viitasaari ja Äänekoski.

Läänirovasti on kirkkoherra Jarmo Autonen Saarijärven seurakunnasta.

Lapuan hiippakunta

Lapuan hiippakunta on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhdeksästä hiippakunnasta. Hiippakuntaan kuuluu 5 rovastikuntaa, jotka koostuvat 40 seurakunnasta, jotka sijaitsevat viiden maakunnan alueella Etelä-Pohjanmaalla, suuressa osassa Keski-Suomea, Pohjanmaan rannikolla, Pohjois-Hämeen ja Pohjois-Satakunnan alueella. Suurimmat seurakunnat Lapuan hiippakunnan alueella ovat Jyväskylän seurakunta, Vaasan suomenkielinen seurakunta ja Seinäjoen seurakunta.

Lapuan hiippakunnan piispa on Matti Salomäki.