Seurakuntarakenneselvitys

16.11. 2022 Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli teki aloitteen ja määräsi selvitysmiehen selvittämään laajaa seurakuntajaon uudistamista Keski-Suomessa. Selvityksen piiriin kuuluvat Jyväskylän, Muuramen, Toivakan, Joutsan, Petäjäveden, Uuraisten ja Hankasalmen seurakunnat. Laaja selvitys tehdään käytännössä vuoden 2023 aikana. Selvityksessä kuullaan seurakuntalaisia, luottamushenkilöitä, johtavia viranhaltijoita ja henkilöstöä. Selvitys on herättänyt keskustelua ja hyvä niin.

Nyt tehtävän selvityksen tavoitteena ei ole kaikkien seitsemän seurakunnan yhtäaikainen liitos. Selvitysmiehen toimeksianto on muotoiltu siten, että selvityksessä arvioitaisiin seurakuntien toimintakykyä myös pidemmällä aikajänteellä ja tehtäisiin alustava arvio mahdollisten rakenneuudistusten aikataulusta.

Rakenneselvityksen etenemisen aikataulu:

20.12. 2022 Selvitysmies tapasi johtavat viranhaltijat

9.3.2023  Selvitysmiehen neuvottelu  Hankasalmen seurakunnan kirkkoneuvoston ja työntekijöiden kanssa

13.3.2023 Selvityksen neuvottelukunnan ensimmäinen tapaaminen Jyväskylässä

23.5.2023 Neuvottelukunnan toinen kokoontuminen Uuraisilla

22.8.2023 Neuvottelukunnan kolmas kokous Hankasalmella

4.10. 2023 klo 18 Kaikille avoin info- ja keskustelutilaisuus seurakuntarakenneselvistyksestä Hankasalmen  kirkonkylän seurakuntatalolla. Illassa mukana selvitysmies Sami Lahtiluoma.

24.10. 2023 Neuvottelukunnan neljäs tapaaminen

Marras-joulukuussa 2023 Selvitysmies tapaa toistamiseen seurakunnan kirkkoneuvoston ja työntekijät

18.01.2024 Neuvottelukunnan viides tapaaminen

31.1.2024 Selvitysmies jättää esityksensä Lapuan hiippakunnan tuomiokapitulille

Seurakuntarakenneselvityksen aineistot

Taustatietoja ja tähän astisten selvitysten tiedot löydät klikkaamalla alla olevia linkkejä. Käyhän tutustumassa!

Vaalean sinisellä taustalla yhdeksän eri väristä palapelin palaa yhteen laitettuna.