Hankasalmen seurakunnan historiaa

Hankasalmen seurakunnalla on pitkä ja vaiherikas historia maalaisseurakuntana

Hankasalmi on vanhaa Hämeen ja Savon raja-aluetta. Se kuului 1500-luvulta lähtien Rautalammin seurakuntaan. Vuonna 1799 Hankapohjaksi kutsutulle alueelle syntyi rukoushuonekunta ja vuonna 1802 Hankasalmi-niminen Rautalammin kappeliseurakunta. Hankasalmen seurakunta itsenäistyi vuonna 1860 ja siihen liitettiin alueita vanhoista Rautalammin, Laukaan, Kangasniemen ja Pieksämäen suurpitäjistä.

Ensimmäinen vuonna 1798 valmistunut kirkko sijaitsi nykyisen kirkon pohjoispuolella ja sen alttarin paikalla on jäljellä pieni kivialue. Nykyinen noin 1300-paikkainen puukirkko on Josef Stenbäckin piirtämä. Se rakennettiin vuosina 1889-92. Rakennuksen hirret koottiin taloittain manttaaliluvun mukaan. Ikihonkia tuotiin useiden kymmenien kilometrien takaa ja ne sahattiin kirkonmäellä käsin laudoiksi ja lankuiksi. Kirkon pituus on 44, leveys 28 ja seinien korkeus 12 metriä. Kirkon torni kohoaa 47,5 metrin korkeuteen. Portaita kirkon kellojen tasanteelle on 88. Kirkko remontoitiin täydellisesti vuosina 1993-95.