Rippikoulu 2024 Hankasalmen seurakunnassa

Nuorisotyönohjaaja käy 11.-13.10. koululla jakamassa lisätietoa vuoden 2024 rippikouluista kaikilla 8.-luokilla.

Rippikouluun ilmoittaudutaan viikoilla 42 (15.-23.10.) Linkki ilmoittautumiseen on alempana.

Hankasalmen seurakunnan järjestämä rippikoululeirit toteutetaan Saunaniemessä Suonenjoella kesä- ja heinäkuussa. Leirimaksu 115€ on sama kaikille riippumatta seurakunnan jäsenyydestä. (Leirin järjestäminen maksaa seurakunnalle n. 400€ per rippikoululainen. Leirimaksun suuruus vastaa suunnilleen kohtuullisen kulutuksen viitebudjetin mukaista hintaa teini-ikäisen asumisesta kotona seitsemän vuorokauden ajan.)

Rippikoululaisen on mahdollista ilmoittautua/hakea myös jonkun toisen seurakunnan tai kirkollisen toimijan järjestämälle rippikoulun leirijaksolle. Eri järjestöjen (esim. Herättäjä-yhdistys, Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys, Kansan Raamattuseura, Suomen Lähetysseura jne.) sekä naapuriseurakuntien osalta ilmoittautuminen voi olla jo käynnissä ja tarkempia lisätietoja löytyy kunkin omilta nettisivuilta. Vaikka rippikoulu käytäisiinkin muualla, on silti ilmoittautumislomake täytettävä ja valittava rippikouluvaihtoehdoksi "Rippikoulu muualla".

Kutsu rippikouluun 2024

Hankasalmen seurakunta kutsuu erityisesti vuonna 2009 syntyneitä ilmoittautumaan rippikouluun vuodelle 2024. Rippikoulun käyminen ei ole kenellekään pakollista, mutta jokainen asiasta kiinnostunut on tervetullut! Rippikoulun käyminen avaa mahdollisuuksia: esimerkiksi kirkolliseksi kummiksi pyydettävän tulee olla konfirmoitu seurakunnan jäsen, samoin kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä tarkistetaan merkintä rippikoulun käymisestä.

Rippikoulu käydään osallistumalla oman ryhmän tapaamisiin, jumalanpalveluksiin kirkossa sekä mahdollisesti myös muihin kirkollisiin tapahtumiin kuten ristiäiset, hautajaiset tai vaikkapa kodin siunaaminen. Näiden tarkoituksena on tutustuttaa rippikoululaiset siihen, mitä kaikkea seurakunnassa tehdään. Osallistumisista kerätään merkintöjä henkilökohtaiseen rippikoulupassiin. Lisäksi rippikouluun kuuluu tiiviimpi intensiivijakso (joko päivä- tai leiririppikouluna), jonka aikana on mahdollista yhdessä toisten kanssa pohtia elämän suuria ja pieniä kysymyksiä sekä puntaroida omia käsityksiä itsestä, maailmasta, Jumalasta ja kristinuskosta.
Tutustuttuaan seurakunnan toimintaan ja käytyään intensiivijakson rippikoululainen valitsee itse, haluaako osallistua konfirmaatioon, ja siten astua kirkon silmissä aikuisuuteen.

Koska rippikoulun käyminen edellyttää sitoutumista yhteisiin tapaamisiin ja intensiivijaksoon, on äärimmäisen tärkeää, että mukaan ilmoittautuminen perustuu rippikoululaisen omaan vapaaseen tahtoon ja harkintaan. Samoin on tärkeää, että rippikouluun ilmoittautunut saa kotoa ja läheisiltään tukea, kannustusta ja rohkaisua koko rippikoulun ajan.

Rippikoulun käymistä varten ei tarvitse kuulua kirkkoon tai liittyä seurakunnan jäseneksi. Mikäli kirkkoon kuulumaton haluaa liittyä seurakunnan jäseneksi, sen voi tehdä intensiivijakson jälkeen ennen konfirmaatiota.

Hankasalmen seurakunnan rippikouluvaihtoehdot
Hankasalmen seurakunta järjestää vuonna 2024 kolme eri rippikouluryhmää. Päivärippikoulu toteutetaan kirkonkylällä ja leiririppikoulut Suonenjoella. Päivärippikoulu on maksuton ja leiririppikoulun hinta on 115€.

Päivärippikoulu Kirkonkylän seurakuntatalolla 3.-5.1.; 17.-18.2. ja 23.-24.3. konfirmaatio 5.5. klo 10.

-Rippikoulua päivisin klo 10-15
-Yöpyminen tapahtuu kotona
-Rippikoulupäivinä tarjotaan ruoka

Suonenjoki 1, Leirikeskus Saunaniemessä 14.-20.6. Suonenjoella, konfirmaatio 30.6. klo 10

-Rippikouluryhmän oma jumalanpalvelus 9.6. (valmistelu 6.6.)
-Yöpyminen tapahtuu kerrossängyissä neljän hengen huoneissa.
-Yhteinen päiväohjelma aamusta iltaan. (aamupala, lounas, päiväkahvit, päivällinen, iltapala)
-Ryhmän yhteisiä tapaamisia talven ja kevään aikana

Suonenjoki 2, Leirikeskus Saunaniemessä 8.-14.7. Suonenjoella, konfirmaatio 21.7. klo 10

-Rippikouluryhmän oma jumalanpalvelus 7.7. (valmistelu 4.7.)
-Yöpyminen tapahtuu kerrossängyissä neljän hengen huoneissa.
-Ryhmän yhteisiä tapaamisia talven ja kevään aikana

Rippikoulun käyminen muualla

Halutessaan intensiivijakson voi käydä myös muualla, mutta ilmoittautuminen ja muut järjestelyt tulee tällöin huolehtia itse alusta loppuun saakka. Hankasalmen seurakunnalle ilmoitetaan tällöin rippikouluvaihtoehdoksi ”Muualla rippikoulunsa käyvät”.

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu rippikouluun tästä linkistä

Erityisrippikoulu

Oppiminen on yksilöllistä ja monilla nuorilla oppimiseen liittyy sellaista erilaisuutta, että se on välttämätöntä ottaa huomioon rippikoulun toteutuksessa. Tavoitteena on, että jokaisella nuorella lähtötilanteesta riippumatta on yhtäläinen oikeus käydä rippikoulu.

Mikäli nuorellanne on tarvetta erityisrippikoulun käymiseen ottakaa yhteyttä Keski-Suomen seurakuntien kehitysvammaistyön pappiin Maarit Nuopposeen.