Apua ja tukea

Kun mieltäsi painaa yksinäisyys, suru, masennus, parisuhdehuolet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Papit, diakonissa ja muut seurakunnan työntekijät ovat seurakuntalaisia varten. Seurakunnan työntekijät ovat vaitiolovelvollisia.

Vaikeiden asioiden kanssa ei ole hyvä jäädä yksin, vaan niistä on tärkeää puhua jonkun kanssa. Mikään asia ei ole liian pieni, kun se on sinulle tärkeä. Jokaisella on joskus tilanteita, jolloin kokee olevansa umpikujassa, etteivät omat neuvot tunnu riittävän eteenpäin pääsemiseksi. Voit olla yhteydessä henkilökohtaisesti, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.

Hankasalmen seurakunnan työntekijöiden yhteystiedot saat tästä

Diakoniapäivystys

Diakoniapäivystyksen soittoaika on ti ja ke klo 9-10, jolloin voidaan sopia sopiva aika. Diakonissa Heidi Antikaisen puh. 040 844 2225 tai sähköposti: heidi.antikainen@evl.fi

Keskusteluapua ja kotikäynnit

Diakonissa ja papit tekevät kotikäyntejä. Voit pyytää heitä käymään kotonasi, jos sinun on hankala liikkua tai muuten koti on mukavampi paikka tapaamiselle. Voit soittaa diakonissalle tai papille ja varata ajan. Sovittaessa papit tai diakonissa tuovat myös ehtoollisen kotiin.

Jouluavustukset vähävaraisille

Jouluavustusta haetaan Jouluavustuslomakkeella. Lomakkeita saa diakonissa Heidi Antikaiselta ( 040 844 2225 & heidi.antikainen(a)evl.fi) tai kirkkoherranvirastosta. Tuikku, Pollari, Mäkitupa jakavat myös jouluavustlomakkeita.

Maksuton perheneuvonta

Tarjoamme maksutonta perheneuvontaa parisuhteeseen ja vanhemmuuteen liittyvissä kysymyksissä. Juttelemaan voit tulla puolison kanssa kahdestaan tai yksin.

Mahdollista on käydä vastaanotolla Jyväskylässä.

Ajanvaraukset Jyväskylän perheasiain neuvottelukeskuksesta ti, ke ja pe klo 12-14.30 puh. 044 774 7052.

Jyväskylän seurakunnan perheasiain neuvottelukeskus

Sururyhmä

Suruun liittyy monia kysymyksiä ja kipeitä tunteita. Haluamme tarjota läheisensä menettäneille mahdollisuuden kokoontua yhteen keskustelemaan menetykseen liittyvistä ajatuksista. Sururyhmä on tarkoitettu kaikille sureville, ikärajaa ei ole. Sururyhmän aloittamisesta tiedotetaan erikseen, seuraa ilmoittelua Hankasalmen sanomissa ja tältä kotisivulta. Ryhmät ovat luottamuksellisia ja jokaisen osallistujan on hyvä tiedostaa ettei ryhmässä jaettuja asioita puhuta muualla.

Kirkko on syntisten sairaala

Martti Luther vertasi kirkkoa sairaalaan, jossa Kristus hoitaa jokaista särkynyttä. Sinullakin on paikka tässä seurakunnassa aina, silloinkin kun usko horjuu, elämä murjoo ja synti painaa. Tule rohkeasti mukaan jumalanpalveluksiin, ryhmiin ja retkille. Tarjoamme myös henkilökohtaista ja luottamuksellista keskustelua.

Tietoa ja apua löydät myös alla olevien linkkien kautta.

Mieli ry

Mielenterveystalo

Surunauha - vertaistukea itsemurhan tehneiden läheisille

Narsismin uhrien tuki ry

Uskontojen uhrien tuki UUT ry

Päihteet ja riippuvuus

Päihdelinkki

Päihdeneuvonta

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n ilmainen tukipuhelin, avoinna 24/7 vuoden jokaisena päivänä

Nimettömät alkoholistit AA

Irti huumeista ry

Sivusto päihderiippuvaisten ihmisten läheisille "Kuivin jaloin"

Peluurin auttava puhelin 0800 100 101 tukee, neuvoo ja ohjaa peliongelmissa

Rikosuhripäivystys

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Seurakunnat auttavat kuntia onnettomuuksien jälkipuinnin ja kriisiterapian järjestämisessä.

Hengellistä apua onnettomuuksien uhreille